NOS NieuwsAangepast

Sluiting Vinkenslag miljoenen duurder

Door binnenlandredacteur Reinalda Start

Als het aan wethouder Costongs van Maastricht ligt, sluit het boek Vinkenslag vandaag. De gemeente is klaar met de ombouw van het ooit grootste woonwagenkamp van Nederland naar een bedrijvenpark.

De 'vrijstaat' Vinkenslag was voor de gemeente al tientallen jaren een groot probleem. Bewoners van het park betaalden geen belasting over hun inkomsten uit auto- en schroothandel en er werd lukraak gebouwd en afval gedumpt. Ambtenaren en bestuurders werden geïntimideerd als zij de bewoners wilden aanpakken.

In 2003 besloot de gemeente dat daar een einde aan moest komen en dat Vinkenslag zou worden veranderd in een bedrijventerrein. Alleen bewoners met een autobedrijf mochten blijven. De rest moest verhuizen naar gewone huizen of kleinere wagenparkjes elders in de stad.

Toenmalige burgemeester Leers verkreeg door zijn aanpak van Vinkenslag zijn imago van daadkrachtig bestuurder. Hij pakte door en zette de Mobiele Eenheid in toen de bewoners in 2004 een stuk snelweg bezetten uit protest tegen de sluiting van het kamp.

Veel hogere kosten

Vanavond wordt in de gemeenteraad gesproken over het eindrapport De Karosseer, de nieuwe naam van het bedrijventerrein. Voor de gemeente is dat de afronding van het project, dat uiteindelijk 9 miljoen euro meer heeft gekost dan begroot.

De verhuizing van de woonwagens viel duurder uit. Van de 70 woonwagens werden er 47 verhuisd naar een andere locatie. Dat kostte gemiddeld 100.000 euro per wagen.

Volgens Kitty Nuyts van de Liberale Partij Maastricht gaat het voor sommige wagens om nog veel hogere bedragen, want in de praktijk ging het om villa's met aanbouw. Om die te verplaatsen, moesten er stukken weg worden afgegraven en lantaarnpalen worden neergehaald.

Bodemsanering

Ook de bodemsanering pakte duurder uit. In 2011 bleek dat er illegaal afval gestort was op het terrein. Dat moest op kosten van de gemeente worden gereinigd. Nieuwe wetgeving die gemeenten verplicht onderzoek te doen naar malafide ondernemers vertraagde het proces en kost nog steeds geld. De gemeente procedeert nog tegen drie woonwagenbewoners die ze van het terrein wil hebben.

Dat laatste is de bewoners van de Maastrichtse wijk De Heeg een doorn in het oog. Want als het lukt de drie woonwagens alsnog weg te krijgen van het voormalige Vinkenslag, wil de gemeente ze verplaatsen naar het nieuwe kampje in hun straat. Dat nieuwe, tijdelijke woonwagenkampje lijkt daarmee dan toch niet zo tijdelijk als beloofd.

Meer ruimte

Ook Sjeng Scheffers, de woordvoerder van de bewoners van Vinkenslag, is ontevreden. Hij vindt dat de gemeente te strikt vasthoudt aan de eis dat zich alleen maar autobedrijven op het terrein mogen vestigen.

De huidige autobedrijven hebben last van de economische crisis en kunnen amper rondkomen. De gemeente zou meer ruimte moeten geven om bijvoorbeeld ook ijzerbedrijven toe te staan op het terrein, aldus Scheffers.

"Wij zijn handelaren, dat hebben we altijd zo gedaan. Sta toe dat we een container neerzetten, dan kunnen we makkelijker aan onze inkomsten komen. Want zo zie ik het somber in."

Hij weet niet of failliete bewoners van het park moeten vertrekken. Dat is nog één van de losse eindjes in het eindrapport. Ook daarin wordt geconstateerd dat extra aandacht voor het terrein voorlopig nog wel noodzakelijk is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl